Voorjaarsconcert “Shantykoor Nooit te Water”

8 mei 2024

Op 8 mei, de avond voor Hemelvaart, was er zoals gebruikelijk in D’n Aachterûm ons jaarlijks terugkerend voorjaarsconcert.
Dit jaar heeft het KBO-Bestuur gekozen voor een optreden van het welbekende  Shantykoor Nooit te Water uit Hooge Mierde.

Dit koor is opgericht in 2003 en zingt shanty- en zeemansliederen. Shantykoren hebben hun wortels in de oude zeevaart.

Shanties zijn liederen die stammen uit de tijd van de zeilvaart. Het zijn ritmische arbeidsliederen die aan boord gezongen werden tijdens het zware en eentonige werk. Bijvoorbeeld bij het anker lichten of bij het werk aan de pompen. Naast de werkliederen zijn er ook de ballades, waarin het harde leven aan boord, de willekeur van het scheepsgezag, de goede of de slechte eigenschappen van het schip, of de emotionele binding met de wal werden bezongen. Niet alle liederen vonden hun ontstaan uit de zeevaart. Een aantal werden overgenomen uit het arbeidsrepertoire van negers, die belast werden met het laden en lossen van de schepen. Of uit het milieu van houthakkers en goudzoekers, waarin zeelui soms enige tijd hun geluk beproefden en vervolgens met kennis van nieuwe melodieën en teksten naar de zeevaart terugkeerden. Voor meer info zie www.shantykoornooittewater.nl

Uit het ruime repertoire van vlotte en sfeervolle voornamelijk meerstemmige liederen werd een selectie ten gehore gebracht van de zogenaamde “Shanties”, in zowel het Nederlands als in het Engels, Duits, Frans, Spaans. Meestal gezongen met een voorzanger, de “Shantyman”. Daarnaast werden een aantal leuke zeemansliederen en fijne meezingers gezongen, zodat alle aanwezigen konden genieten van een muzikaal en gezellig festijn.

Het koor stond onder leiding van Albert van den Borne en werd begeleid door 2 accordeonisten en een grote trom. De presentatie was deze avond in handen van Jac Naus.
Het enthousiasme, de uitstraling en de kwaliteit van deze groep stond deze avond borg voor een hoogwaardig optreden. Alle aanwezigen hebben onder het genot van een kopje koffie en/of thee, daarna eventueel aangevuld met een ander drankje, van een mooi, gezellig, gevarieerd muzikaal uitje genoten.

Tot slot nog een dankwoord aan “Shantykoor Nooit te Water” voor de uitstekend verzorgde muzikale avond.
Natuurlijk ook een dankwoord aan onze barvrijwilligers voor de vlotte en vriendelijke verzorging van de versnaperingen en onze “stoelendansers” die voorafgaand en na het concert, meestal buiten het zicht van de aanwezigen, hun werk verrichten.

Bestuur KBO-Reusel

Hieronder een korte foto-impressie van deze muzikale avond.

Klik op de foto om deze te vergroten en ga m.b.v. de pijltjes en/of scroll met de muisknop naar de volgende foto.
Keer terug naar deze pagina d.m.v. pijltjesknop linksboven in de werkbalk.