INFORMATIE AVOND PROACTIEVE ZORGPLANNING
(Advance-Care-Planning)

Op maandag 13 maart was er in D’n Aachterûm een informatie avond over een niet zo prettig onderwerp wat we liefst zo ver mogelijk willen wegdrukken nl. over de laatste levensfase.
Hier krijgt iedereen toch eens mee te maken wanneer je ouder wordt of wanneer je slecht nieuws krijgt van je huisarts.
Het is goed wanneer de mensen die achterblijven weten wat de wensen zijn, als partners van elkaar weten wat ze willen.
Daarom is het aan te bevelen om de wensen en behoeften van u, uw partner en kinderen, in kaart te brengen en eventueel vast te leggen
Huisarts Daniëlle Hendriks en POH Karien Wissink-Vosters bespraken dit onderwerp heel uitgebreid m.b.v. een powerpoint presentatie en gaven een antwoord op de vele vragen.

Onderwerpen die aan bod kwamen waren o.a.:
• Wat is voor u goede zorg als genezing niet meer mogelijk is?
• Heeft u het er ooit over met uw partner en/of uw kinderen en/of huisarts over uw wensen rondom het levenseinde???
• Want wanneer uw naasten achterblijven met vragen is dat niet fijn.
• Hoe kan een zorgverlener u daarbij helpen.
• Hoe kan Proactieve zorgplanning de kwaliteit van de zorg verbeteren en ongewenste en/of niet-noodzakelijke behandelingen verminderen of voorkomen en de relatie tussen zorgvrager en hun naasten versterken/verbeteren.
• Proactieve zorgplanning is belangrijk omdat het proces van het vooruit denken, plannen en organiseren een positief effect heeft op het welbevinden van zowel de persoon als de kwaliteit van de zorg.
• Ook werd besproken wat er gebeurt bij reanimatie, wat zijn de slagingskansen en wil ik dat wel???
• En hoe maak ik mijn wensen hierover kenbaar???
• Wat wil ik in mijn laatste levensfase?? Wilt u alle behandelingen ondergaan of wanneer wilt u daarmee stoppen??
• Behoort euthanasie tot de mogelijkheden??? Welke begeleiding van de huisarts en/of andere instanties is er mogelijk???
• Moet of kan ik dit vast leggen en door wie?? de huisarts / zorginstanties / notaris (levens testament)

Dat dit onderwerp ons, senioren van Reusel, aanspreekt blijkt wel uit het grote aantal (meer dan 150) bezoekers op deze avond.
Wilt u hierover nog eens wat nalezen dat kunt u nadere informatie vinden op o.a.:
www.thuisarts.nl
www.ikwilmetjepraten.nu
www.iph.nl
Wilsverklaringen bij Stichting Zorgverklaring; de NVVE; en de NPV

Wij als KBO-bestuur willen onze dank uitspreken aan huisarts dr. Hendriks en POH Karien Wissink-Vosters voor de zeer duidelijke en informatieve uitleg.
Tevens een dankwoord aan WelCordaat en al onze vrijwilligers die deze avond mede mogelijk gemaakt hebben.

Onderstaand een korte foto-impressie van deze voorlichtingsavond.