Bezoek aan Zeeuws Museum in Middelburg.

9 augustus 2022

De KBO Reusel was, na onze inschrijving, door de Stichting Museum Plus Bus geselecteerd voor een geheel verzorgde busreis naar het Zeeuws museum in Middelburg.

Het Zeeuws Museum bevindt zich in een voormalige abdij in het historische centrum van Middelburg.
Dit museum biedt de bezoeker de onverwachte eigenschappen van de provincie: van archeologische vondsten en wereldberoemde wandtapijten (uit ca 1570) en schilderstukken tot streekdracht, porselein en exotische objecten die de Zeeuwen van verre reizen meenamen. De uiteenlopende collectie staat centraal in vernieuwende tentoonstellingen die altijd een relatie hebben met het hier en nu. (zie www.zeeuwsmuseum.nl voor uitgebreidere info)

Het doel van de stichting Museum Plus Bus is om de toegankelijkheid van het nationaal erfgoed in de Nederlandse musea te vergroten voor met name senioren met een leeftijd vanaf ca zeventig jaar die zonder de Museum Plus Bus door hun leeftijd en/of conditie moeilijk nog een museumbezoek kunnen afleggen.
Om deze groep senioren toch in de gelegenheid te stellen organiseert de Stichting het vervoer van en naar het museum alsmede de toegangsbewijzen.
Dank zij de genereuze steun van de Vrienden Loterij en stichting Vier het Leven werd dit dagarrangement, met uitzondering van de lunch, kosteloos aangeboden.

Onze deelnemers (incl. begeleiders) hadden een gemiddelde leeftijd van 79 jaar, de jongste was 66 (begeleider) en de oudste deelneemster was 92 jaar.
Om ca 8.30 uur vertrokken wij met 27 personen in de speciale museumbus via Tilburg richting Middelburg. In Tilburg werd ons gezelschap aangevuld met 8 leden van de Stichting Vier het Leven.

Aangekomen bij het Zeeuws Museum genoten we eerst van een welverdiende kop koffie / thee. Hierna werden we in 3 groepen verdeeld voor een begeleide rondleiding in het museum van ruim 1 uur waarbij vele details en bijzonderheden van de kunstwerken werden toegelicht.
Na dit bezoek, met zeer uitgebreide informatie, was  het tijd voor een goed verzorgde lunch in het Museum Café.
Hierna was er nog voldoende tijd over om zelfstandig diverse museumstukken te bewonderen, de abdijkerk en abdijplein te bezoeken en/of te genieten van een welverdiende pauze.
Om ca 14.30 uur vertrokken wij weer richting Reusel om daar omstreeks 17.00 uur te arriveren.

Alle deelnemers vonden het geweldig, waren zeer voldaan en blij dat ze dit mochten meemaken.

Voor het welslagen van deze dag gaat onze dank dan ook uit naar onze chauffeuse Jorine, de dag-begeleider, de rondleiders van het Zeeuwsmuseum, alsmede de begeleid(st)ers van de KBO-Reusel en natuurlijk
de Stichting Museum Plus Bus, de Vriendenloterij Loterij en de Stichting Vier het Leven die dit prijzenswaardig initiatief mogelijk hebben gemaakt.

Namens het bestuur van de KBO-Reusel,
Gust Lathouwers

Hieronder een korte foto-impressie van deze dag.